Rozhovor s Mateuszem Skutnikem od Bontegames


Co byla první věc, která vyvolala váš zájem vytvářet hry?
Bylo to tehdy, když moje počítačové schopnosti dovršily úrovně, kdy jsem byl schopen pracovat s herním softwarem. Psal se rok 2001 a já začal pracovat v softwaru na tvorbu her "Games Factory", ačkoli tento program měl své limity, byl jsem schopen vytvářet své první plošinovky se svou vlastní grafikou. Kupodivu to byla grafika ve stylu mých komiksů "Morfs", které se podobaly Daymare Town. Takže jsem se i tehdy ubíral správným směrem.
Samozřejmě věci začaly být složitější, když byl seznámen s Macromedia Flash, to bylo v roce 2003. Stále závislý na plošinovkách jsem objevil stránku lazylaces.com, což bylo hnízdo uníkových her, bohužel stránka už není aktivní. Po tom co jsem si pár utěkovek zahrál jsem si řekl: "Vždyť já to můžu udělat líp!". Tak jsem vytvořil Submachine. Zbytek je historie.

Máte tvorbu her jako práci na plný úvazek?
Ano. Je tomu tak od roku 2008, takže půl dekády nedělám nic jiného než mé hry, abych měl co jíst. Nejlepší půldekáda ze všech.

Jste samouk nebo následujete zkušenosti ze školy?
Studoval jsem architekturu na technické univerzitě. To mi vlastně dalo možnost se na tvorbu her podívat z trochu jiného úhlu pohledu. To je důvod proč si říkám herní architekt z trochu jiného pohledu. Pokud nemyslíte tohle tak nic - nikdy jsem nenavštěvoval žádnou uměleckou školu, ani výtvarné kurzy. Nicméně mi to trvalo 15 let, než jsem se naučil kreslit tak, aby to nevypadalo jako fraška. Už jsem věděl jak vyprávět příběhy v komiksech, tak jsem začal.

Pokud by jste měl říct, na kterou hru jste nejvíc hrdý, která by to byla a proč?
Myslím si, že by to mohlo být Submachine 2. Byl to největší skok v mém pokroku s vytvářením her. Samozřejmě, že každá hra, která přišla potom byla propracovanější a lepší, ale tento moment si připomínám tak, že moje schopnosti prostě explodovaly. Tenkrát se mi otevřeli oči.

Máte naplánovné celé série dopředu před vytvářením prvního dílu nebo příběh vymýšlíte "za běhu"?
Ne, samozřejmě, že ne. To by bylo zbytečné a hloupé. Víte, když vytvoříte novou sérií, v hlavě se vám občas objeví nové nápady, kdybych měl plánovat až na tolik dopředu, nemohl bych využít tyto nové nápady. Takhle bychom přišli o velký kus obsahu a děje. Jak u komiksů tak u her. Občas začnu příběh a nemám tušení, kde by mohl skončit. Pro to by byl dobrým příkladem Daymare Town 4. U něj jsem měl v hlavě úplně jiný konec, ale hra se vyvinula tak, že jsem našel vhodnější konec pro danou situaci. Obyčejný hráč tohle nevidí, ale každá hra skáče z nespočitátelně mnoho paralilních vesmírů, kde se všechny příběhy sbíhají jiným směrem. Mým úkolem je v tomhle plavat a určit příběhu správný směr.

Co vás inspirovalo v Submachine a chtěl by jste vytvářet skutečné stroje?
Práce od Amanity (hlavně Samorost), Wada Che Nanahira (Memory Park, Treasure Box, TCB Museum), také Crimson room, Viridian room a MOTAS. O všech jsem se dozvěděl na lazylaces.com. To byli ti, kteří podle mě vytvořili mistrovské dílo a nedokázal jsem si představit, že jim můžu konkurovat. Ale kromě těchto her tam bylo spousta špatně navržených her - to je to místo, do kterého jsem vstoupil.
Skutečné stroje? Nemyslím si. Moje místo je opravdu kreslíř a vypraveč příběhů. Ne strojařské umění.

Odpoví Submachine 10 na všechny otázky nebo nám necháte ještě víc otázek?
Submachine 10 uzavře hlavní děj. Což je - následování Murtaugha a Liz přes čas, prostor a dimenze. Vysvětlí se všechno? Pochybuju, to je téměř nemožné. Pokud by mělo odpovědět na všechny otázky musela by to být kniha, ne hra. A to je důvod proč jsem nechal dveře otevřené pro vedlejší Submachine hry. Tyto hry se budou snažit odpovědět na otázky, které zbydou jako neodpovězené ze Submachine 10.

Co vás vyzvalo k tomu, aby jste kreslil Daymare Town v dvoubarevném stylu. Je to snazší nebo težší oproti kreslení barevných her?
Hlavní point Daymare Town měla být: Co udělat hru, která by byla zatraceně obtížná? - nikdo nebude moct říct, že je příliš jednoduchá. Co ji udělat ve stylu kreslení skeče? V té době už jsem znal Nanahirovo dílo a Daymare je určitý způsob derivátu z jeho hry Treasure box.
Je to snazší a rychlejší? Ne, vůbec ne. Naopak - když kreslím barevně, můžu jakoukoliv prázdnou skulinu vyplnit barvou. Tady musím stínovat, vyplňovat některé kouty a podobně. Je to těžší a trvá to déle, než vytvořit jednu místnost Submachine.

Uvidíme ještě někdy něco fotografiemi inspirováno jako 10 gnomes? Děláte hodně fotografií?
No, 10 gnomes nejsou ukončení. Je to pokračující série, od doby co v roce 2008 skončila hlavní část série. Vytvářím jeden dodatečný díl každý rok. Nejsem si jistý, jestli se mi to podaří takhle udržet, ale zatím to jde dobře.
Musím dělat spoustu fotografií? To si nemyslím. Dnes se smartphonem může být fotograf kdokoliv. Není to nic neobyvklého, nejsem fotograf, jen chlápek s kamerou.

Plánujete přenést své hry i na mobilní zařízení? Pomůže vám to, když si koupíme HD verzi vaši hry?
Mobilní trh je hodně nepříjemný a nemilosrdný. Pokud se neopíráte o velkou propagační kampaň, jste ztracen. Zjistili jsme to, když v roce 2008 Pastel Games udělala pár her na mobil, po době kratší než rok tenhel nápad šel ke dnu. Můžeme to ale zkusit znovu, s lepším plánem, nemůžu říkat nic dopředu, ale na něčem se pracuje.
Co se týče HD verzí, ty doslova nemají nic společného s mobilními verzemi. Nákup HD verzí je velmi užitečná záležitost. Díky tomu jsem schopen žít, nakrmit svou rodinu a mít klid na svou práci, aniž by mě otravoval s prácí navíc, abych měl nějaké peníze. Jsem soběstačný subjekt a to je pro mě velmi důležité. Tvůrčí svoboda, která s tím přichází je k nezapalacení. Proto velké díky všem, kteří ode mě koupili hru nebo komiks.

Můžeme očekávat víc pastel her od jiných umělců nebo se teď výhradně zaměřujete na své vlastní hry?
No, to je dobrá otázka, ale adresovaná na nesprávného člověka. zeptejte se autorů příslušné hry. Netlačíme nikoho kdo s námi spolupracuje a my ve skutečnosti ty lidi ani řídit nemáme. Jakmile někdo něco udělá a to přistane na mém stole pro programaci, pak to udělám a hru vydám. Bylo to vždycky takhle, jen lidé z pastel her asi mají v současné době něco jiného na práci. Co jsem slyšel, tak se pracuje na Fog Fall 5 (ale říká se to už 2 roky, takže tak).

Hrajete nějaké hry sám? Na jaké tituly se těšíte?
Ne tak docela. Nemám čas. Zejména od začátku roku 2014, kdy jsem byl zaneprázdněn prací na Submachine 9, potom na Blakim a teď na hře pro JayIsGames. Nic jsem nehrál od ledna a to mě rmoutí. Mám spoustu her u kterých čekám až budu mít čas si je zahrát. Mám je dokonce nainstalované na Steamu, jen čekají, jako například: Druhá série The Walking Dead, Metro: Last Night, Hard Reset a nedávno jsem přidal Tranzistor... Vyjímkou je "The Child of Light", které hraju se svou dcerou na PS3.

Co v blízké budoucnosti můžeme očekávat od Vás?
V blízké budoucnosti - řekněme do konce roku 2014. Můžete očekávat celou sérií Submachine v HD, to platí i o Daymare Town. To je plán A. Když nepočítáme další díl 10 gnomes, where is a update Submachine universe, kde bych chtěl dosáhnout hranice 100 lokací tak komiksy - jeden jsem dokončil a jeden budu dělat přes léto a měl by vyjít v říjnu. Je to kniha z mé série Rewolucje. Tentokrát s názvem: "Under the snow". To je vše co můžu říct, práce od jara do podzimu a v zimě budu odpočívat.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Komunita

Blog #3?

Již v září – Submachine 8!

Archiv

Zobrazit více