Konec Submachine a co dál?


Mateusz ve středu vydal článek, ve kterém podrobně popisuje, v jaké situaci se po konci Submachine nalézá a co ho čeká. Jelikož je článek dlouhý, tak bych chtěl v rychlosti shrnout opravdu jen důležité věci, svým stylem, svou formou. Pokud by někdo chtěl podrobnější popis, můžete si přímo přečíst článek "10 years of Submachine and now what?".



Flash umírá. Vypíná se z mobilních platforem, protože obsahuje kritické bezpečnostní chyby, podobně se začíná postupovat i u počítačů. To znamená, že i flashové hry, které ještě před 10 lety byly velkým fenoménem jsou na pokraji prahu své existence. Většina "casual" her, pro které byl flash jako stvořený se nyní dělá do androidů a iphonů. Na webu se pak flash nahrazuje za HTML5.

Mateusz si začal tohoto přechodu všímat už v roce 2008, kdy vydal několik her i na iphone. Zároveň však napsal, že jeden z jeho Covert Frontů dosahoval i 300 tisíc hráčů denně, přičemž si mlhavě vzpomněl, že to byl asi třetí. Tvrdí, že je to oproti současné situaci velký rozdíl, flash je prostě už opuštěný, hlavní díky mobilnímu hernímu trhu. Všichni hrají na mobilech a málokdo si vzpomene na dobu, kdy jely prohlížečové hry. Mateusz píše, že se nechystá vydávat do vod mobilního průmyslu, protože jeho předchozí pokusy nedopadly úplně podle jeho představ. Chce dělat klasické počítačové hry, HD verze jeho flash her jsou jakousi obranou proti tomu, aby Submachine a Daymare Town skončily v internetovém hrobě flash her.

Mateusz nyní zkoumal tři enginy, které by mohl při tvorbě nových her používat - Unity, Unreal Engine (ve kterém se mimochodem dělal projekt Submachine 3D) a Game Maker. Nejdostupnější pro přechod z flashe se pro něj zdál být Game Maker i kvůli podobnosti kódu. Zároveň ale zmiňuje, že jak Unity tak UE jsou skvělé, jen to není něco co by nyní potřeboval, jelikož tyto enginy jsou určeny hlavně pro 3D. Mateusz chce prozatím zůstat u 2D kreslených her, ale nevylučuje možnost přechodu do 3D někdy později.



Mateusz si již během vývoje Submachine 10 zkoušel něco málo v Game Makeru vytvořit. Jako třeba tuto jednoduchou hru s panem Mothballem, kterou si můžete zahrát, když kliknete na obrázek. Hra se Vám stáhne.

Mateusz zároveň zvažuje možnosti jak graficky nové hry zpracovávat. Jelikož Game Maker používá PNG sprity, může vytvářet grafiku dál ve Flashi a nahrávat ji do Game Makeru, nebo může kreslit ve Photoshopu, což by mohlo změnit styl jak hry vypadají, dokonce zmínil možnost ruční kresby, což by rozhodně nebylo k zahození.

Mateusz by chtěl rok 2016 věnovat učení se novému softwaru. Proto by chtěl vydat Mission to Sun a Mission to Earth. Jelikož si na těchto dvou hrách může vyzkoušet nové věci. I když měli původně vyjít někdy v roce 2012. Mateusz pociťuje návrat do situace před deseti lety, čelí neznámému softwaru, jeho kroky nejsou jisté. Vše tehdy skončilo tím, že si vytvořil ucelený Float engine, ztratil tím intelektuální výzvu. Za nejkreativnější období považoval to, když měl nějaký zdánlivě neřešitelný problém a klidně kvůli němu nespal.

Letos se tak dočkáme čtyř her. Mission to Earth, Mission to Sun, 10 Gnomes in Pothia a Where is 2017. Mateusz píše, že bez žádné adventury asi nebudeme letos spokojeni, ale naučit se software je nutnost, aby mohl vytvořit něco většího. Logicky teď všechny zajímá co, ale sám Mateusz neví. Mateusz by chtěl spojit všechny věci, které fungovaly v předchozích hrách a dát je všechny do jedné velké hry. Představuje si svět z Daymaru, v plné barvě, který je domovem skládaček ze Submachine a má hlavní postavu podobnou Daymare Cat, kterou můžete ovládat, možná by se ještě přidala ruční malba jako z Rewolucje.

Submachine 10 byl větší než jakýkoliv jiný Submachine. A Mateusz chce nyní vytvořit ještě něco většího a lepšího než je Submachine 10. Neví co to bude a prý se máme zeptat za rok. Zmiňuje také, že bude potřebovat podporu na jeho Patreonové stránce. Letos tak jako tak dostaneme čtyři hry, zdarma, které jsou ale stejně pořád minoritní na to, aby figurovaly na Steamu.

Steamu? Ano, na Steamu. Spousta lidí navrhovalo, že by měl Mateusz dát na Steam i Submachine. Ale Mateusz nechce svou působnost započít starými hrami přenesenými z flashe, které jsou stejně na internetu volně šířené. Mateusz chce vytvořit něco nového, což znamená, že éra volně šířených her je u konce. Je to sice zvláštní slyšet, ale model free-to-play je v mnoha směrech nevýhodný a hry může zničit, hra si musí vydělávat, a u free-to-play je to buď skrz reklamy nebo skrz mechaniku "kup si víc X", za X si můžete doplnit cokoli, co je v dané hře podstatné. Životy, zbraně, nápovědy a podobně. Prostě "pay to win", zaplať a vyhraj. Mateusz chce, aby si lidi koupili plnohodnotý kus jeho práce, který je kompletní.

Mateusz dál zmiňuje důležitost jeho Patreonu. Chce brát své patrony jako členy svého vývojářského týmu, dostanou skeče grafiky a hry a budou moci vyjádřit svůj názor. Lidi na facebooku a twitteru budou dostávat stále ty samé informace, ale patroni budou moci nahlédnout dovnitř.

To je zhruba vše podstatné co Mateusz napsal. Na závěr poděkoval svým patronům, lidem co si koupili HD verzi Submachine 10, protože mu umožnili vzít si roční vzdělávací volno a za desetiletou přízeň. Éra volně šířených her letos skončí, výjimka jsou série 10 Gnomes a Where is, ale ty nemají jistou budoucnost do dalších let. Mateusz čeká na případné dotazy.

Komentáře

Avaart píše…
Zánik volně šířených her mě deptá, ale chápu. Tvůrce musí jíst.
Pro Daymare jsem všema deseti, ale popravdě, neumím si ho představit barevný. Prostě to nejde.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Blog byl napaden!

Návod na Submachine 10

Sub-Portál: Forum

Archiv

Zobrazit více